29 Aralık 2012 Cumartesi

GERUNDİO (Şimdiki Zaman)


GERUNDİO (ŞİMDİKİ ZAMAN)

 Tam olarak bir  zaman olarak adlandırılmayan ‘’ gerundio ‘’ cümlede bir tür zarf görevi yapar ve ulaç olarak adlandırılır. Bununla birlikte ‘’ gerundio ‘’ , bir eylemin yapılmakta olduğunu yani şimdiki zamanı belirtir.                 

Estar + Gerundio(Ulaç)" yapısı ile kurulur. 

Estar fiili presente(geniş zaman)’ de şahsa göre çekildikten sonra fiilin köküne –ando veya –iendo  getirilir.

Fiilin sonuna aldığı ek eğer –ar ise bu fiilde –ar çıkarılıp yerine –ando ; eğer fiilin sonuna aldığı ek –er veya –ir ise , -er , -ir çıkarılıp yerine –iendo getirilerek yapılır.
Estar fiilinin presente (geniş zaman) ‘de çekimini 
hatırlayalım :

        ESTAR

Estoy Estamos
Estás Estais
Está Estan


Örnek : 

Hablar (konuşmak) Habl–ar              Beber (içmek) Beb–er             
Estoy hablando (konuşuyorum)                          Estoy bebiendo (içiyorum)
Estás hablando (konuşuyorsun)                          Estás bebiendo (içiyorsun)
Está hablando (konuşuyor)                          Está bebiendo (içiyor)
Estamos hablando (konuşuyoruz)                          Estamos bebiendo (içiyoruz)  
Estáis hablando (konuşuyorsunuz)                          Estáis bebeindo (içiyorsunuz)
Están hablando  (konuşuyorlar)              Están bebiendo (içiyorlar)    

Vivir (yaşamak) Viv-ir             Comer (yemek yemek) Com-er
Estoy viviendo (yaşıyorum)  Estoy comiendo (yiyorum)
Estás viviendo (yaşıyorsun)  Estás comiendo (yiyorsun)
Está viviendo (yaşıyor)    Está comiendo (yiyor)
Estamos viviendo (yaşıyoruz)  Estamos comiendo (yiyioruz)
Estáis viviendo (yaşıyorsunuz)  Estáis comiendo (yiyorsunuz)
Están viviendo (yaşıyorlar)  Están comiendo (yiyorlar)

Örnek Cümleler:

Estoy comiendo en la sala. (Comer : yemek yemek)
(Salonda yemek yiyorum)

Me están esperando en el parque. (Esperar:beklemek)
(Parkta beni bekliyorlar)

Está hablando contigo (Hablar:konuşmak)
(Seninle konuşuyor)

Gerundio (şimdiki zaman) için geçerli olan bazı düzensiz fiiller ve bu fiillerin çekimleri ise şu şekildedir :

Caer (düşmek) Estar + cayendo (düşüyorum,düşüyorsun . . . )
İr (gitmek)  Estar + yendo (gidiyorum,gidiyorsun . . . )
Leer (okumak) Estar + leyendo (okuyorum,okuyorsun . . . )
Oir (duymak)        Estar + oyendo (duyuyorum,duyuyorsun . . . )
Traer (getirmek)      Estar + trayendo (getiriyorum,getiriyorsun . . . )
Morir (ölmek)        Estar + muriendo (ölüyorum,ölüyorsun . . . )
Pedir (istemek)      Estar + pidiendo (istiyorum,istiyorsun . . . )
Venir (gelmek) Estar + viniendo (geliyorum,geliyorsun . . . )
Dormir (uyumak) Estar + durmiendo (uyuyorum,uyuyorsun . . . )
Poder ( -e bilmek , yapabilmek)    Estar + pudiendo (yapabiliyorum,yapabiliyorsun . . . )
Seguir (izlemek,takip etmek) Estar + siguiendo (izliyorum,izliyorsun . . . )



19 yorum:

  1. Merhaba. Çok yardımcı oldunuz. Çok teşekkür ederim. Ellerinize sağlık :)

    YanıtlaSil
  2. Dediklerinizi anladım ama ;
    "Estoy comiendo en la sala".
    cümlenizde "en la sala" anlamadım. Bazı cümlelerde de böyle kelimler oluyor. Onların nerede nasıl kullanacağımı tam olarak çözemedim.
    Ellerinize sağlık gerçekten işime yaradı :)

    YanıtlaSil
  3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

    YanıtlaSil
  4. la sala = salon
    en = -de, -da
    en la sala.... salonda

    YanıtlaSil
  5. Presente ile estar+gerundio arasındaki fark nedir peki? Neye göre biz bu kalıplardan birini kullanıyoruz. Demek istediğim zaten presente zamanıyla şimdi yapılan bir şey ifade ediliyor estar+gerundio da aynısını ifade ediyorsa bu bir dil çeşitliliği mi yoksa farklı bir anlamı mı var?

    YanıtlaSil
  6. Elif Yaşar@ umarim INGILIZCE biliyorsunuz;(anlamak ya da anlatmak daha kolay olur...!)
    GERUNDiO= Ingilizcedeki (present Continuous tense) denk geliyor yani simdiki zaman...(su an yaptigimiz seyleri anlatir) i am going now (ben simdi okula gidiyorum) gibi .... Simple Present ise (genis zamanda ve düzenli olarak yaptigimiz seyleri anlatir yani i go to school everyday (ben her gün okula giderim).... Türkcede simdiki zamanla, genis zaman arasinda cok keskin cizgiler olmadigindan biz Türkler bu iki zaman arasindaki farki hemen anlayamayiz....

    YanıtlaSil
  7. present countinous daki cümle ''i am going to school now '' olacakti hata icin özür dilerim...

    YanıtlaSil
  8. Pablo Onur ALTUNÉL @ emeginiz icin cok tesekkür ederim !!!

    YanıtlaSil
  9. Biliyorum fakat çalışırken bu ayrıntıya dikkat etmemiştim. Çok teşekkür ederim cevapladığınız için. Emeğinize sağlık, iyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
  10. Teşekkürler çok faydalı oldu.

    YanıtlaSil
  11. Cok yardimci oldu, tesekkurler. <3

    YanıtlaSil
  12. beraber kullanılan zaman zarflarını da yazsaydınız daha iyi olurdu elinize sağlık

    YanıtlaSil
  13. Hocam eline sağlık. Örnek cümleleri çoğaltabilirseniz çok sevinirdim. İyi çalışmalar size

    YanıtlaSil